Det satses i Sør-Odal. For å realisere alle mulighetene, søker vi:
Kommunedirektør
Sør-Odal er en spennende kommune med stort utviklingspotensial. Vi er inne i en positiv utvikling og hadde i 2020, til tross for koronaepidemien, en vekst både i antall innbyggere og i antall arbeidsplasser. Som alle andre, står vi oppe i utfordrende tider, men både kommunen og næringslivet er preget av optimisme og tro på framtiden. De siste to årene har det vært en betydelig økning i salget av næringstomter. Små og store bedrifter har vist interesse for å etablere seg i kommunen vår. Vi jobber derfor med å tilrettelegge for nye næringsarealer. Det jobbes med prosjekter både på vei og bane som vil medføre enda kortere reisetid inn til hovedstaden. Kommunestyret har også vedtatt en strategi om full dekning av høyhastighets bredbånd til alle husstander.
Sør-Odal kommune har dyktige ledere, medarbeidere og politikere. Samarbeidet mellom politikere og administrasjon er godt og preget av gjensidig tillit og respekt. Vi står oppe i en større omstillingsprosess for å ruste oss for framtiden. Målet er å jobbe enda mer tverrfaglig og helhetlig for å sikre effektiv drift og et godt tilbud til våre innbyggere.
Som kommunedirektør vil du komme til en administrasjon og et kommunestyre som er godt framme i skoa. Det er et sterkt fokus på utvikling, nytenkning og samarbeid. Vi jobber aktivt med videreutvikling av tilbudet til innbyggerne og er opptatt av å legge til rette for videre vekst og levende grender. Det er derfor viktig at du er utviklingsorientert og evner å videreføre de endringene som er satt i gang. Selv om vi er er ambisiøse, er vi også realistiske.
Vi er en del av Kongsvingerregionen og har etablert interkommunale samarbeid. Du må derfor evne å etablere god samhandling ikke bare i egen organisasjon, men også eksternt med våre samarbeidspartnere. Som leder må du være både lydhør og tilstedeværende, ha visjoner og være proaktiv slik at vi sammen når de ambisiøse målene vi i Sør-Odal kommune har satt oss.
Sentrale oppgaver:
- Lede og utvikle organisasjonen så kommunen er i stand til å levere gode og effektive tjenester både i dag og i framtiden
- Arbeide aktivt for å tilrettelegge for god samfunns- og næringsutvikling for å utnytte potensialet i kommunen
- Ha dialog med innbyggerne for å sikre samskaping og behovsdrevet utvikling
- Sikre et godt samarbeid med våre samarbeidspartnere i regionen
- Sikre gode prosesser og et godt samarbeidsklima mellom politikk og administrasjon
- Sørge for at saker til politisk behandling blir godt utredet og belyst og at politiske vedtak blir gjennomført
- Bidra til at det det er gode og effektive prosesser, prosedyrer og kontrollrutiner i organisasjonen
Kompetanse/erfaring:
- Ledererfaring, gjerne toppledererfaring, fra større organisasjon i offentlig eller privat sektor
- Utdanning på høgskole- eller universitetsnivå
- Evne til å jobbe strategisk, med et tydelig utviklingsperspektiv og fokus på endringsledelse
- God økonomiforståelse
- Samfunnsengasjement og samfunnskunnskap
- Kjennskap til kommunal sektor og offentlig forvaltning er en fordel
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Det er en fordel med erfaring fra omstillings- og utviklingsprosesser
Lederstil/personlige egenskaper:
- Være en tydelig, involverende og samlende leder - en teambygger
- Trygg og tillitvekkende framtoning
- Åpen, motiverende og med evne til å skape engasjement
- Ha oversikt over helheten, men også være nysgjerrig på det som skjer ute i organisasjonen
- Løsningsorientert, handlekraftig og ha evne og styrke til å gjennomføre nødvendige endringer
- Gode samarbeidsevner; lyttende og involverende, men må også kunne opptre selvstendig med integritet, og kunne ta avgjørelser
For nærmere informasjon om stillingen kontakt ordfører Knut Hvithammer, 412 01 006 eller våre rådgivere i Skagerak Consulting, May-Britt Nordli, 913 04 874 eller Tom R. Gogstad, 951 75 241.
Søknad med CV sendes snarest i vårt digitale søknadssystem innen søknadsfristens utløp.
Du kan fram til søknadsfristens utløp, ta kontakt med oss på konfidensiell basis og få informasjon om stillingen.
-------------------------------------------------------------------------
I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen.