Søndre Land kommune, vakkert beliggende ved Randsfjorden, er en levende og landlig perle i Innlandet. Her finner du rom for vekst og utvikling, omgitt av naturskjønne omgivelser med et allsidig kultur- og fritidstilbud og en sterk kulturarv.
Selv om Søndre Land ligger landlig til, er kommunen sentralt plassert i forhold til et stort jobb- og utdanningsmarked. Her er det bare 30 minutter til Gjøvik og Raufoss og drøyt en time til Gardermoen. Kommunen en naturlig og aktiv partner i regionsamarbeidet Gjøvikregionen.
Søndre Land kommune, med Hov som administrasjonssenter, har omtrent 5600 innbyggere. Kommune er preget av stabilitet og godt samarbeid mellom politikk og administrasjon. Det har vært gjennomført et målrettet arbeid for å møte framtidas utfordringer, blant annet gjennom bygging av Hovlitunet omsorgssenter, satsing på velferdsteknologi og fokus på tidlig innsats for å forebygge utenforskap.
Til tross for det gode arbeidet som er gjort, har Søndre Land, som mange andre kommuner, utfordringer knyttet til b.la. befolkningsutviklingen, økonomi og utenforskap. Disse utfordringen møtes med omstillingsprosesser, nye utredninger for å avdekke mulighetsrom og prioriteringer, tilrettelegging for samskaping og ikke minst et bredt interkommunalt samarbeid innenfor Gjøvikregionen.
Søndre Land kommune søker nå en toppleder som kan se mulighetene, gripe utfordringene og lede kommunen inn i framtida. For å videreføre det gode arbeidet vår avtroppende kommunedirektør har gjort og tilføre nye tanker og initiativ, ser vi etter deg som kan lede kommunen med klokskap, drivkraft og omtanke for lokalsamfunnet.
Sentrale oppgaver:
- Lede og utvikle organisasjonen og tjenestetilbudet slik at kommunen er i stand til å levere gode og effektive tjenester
- Gjennomføre omstillinger som sikrer en robust og bærekraftig kommuneøkonomi
- Iverksette og framlegge gode utredninger med tydelige råd til prioriteringer og tiltak
- Arbeide med tilrettelegging for god samfunnsutvikling, målrettet boligpolitikk og aktiv næringsutvikling
- Sikre god samhandling og aktiv deltakelse i Gjøvikregionen
- Sikre gode prosesser og et godt samarbeidsklima mellom politikk og administrasjon
- Videreutvikle et godt arbeidsmiljø og en attraktiv kommuneadministrasjon som tiltrekker seg og beholder kompetente medarbeidere
- Bidra til å videreutvikle et godt internt samarbeidsklima - ikke minst med tillitsvalgte
- Sørge for at saker til politisk behandling blir godt utredet og belyst og at politiske vedtak blir gjennomført
- Bygge gode relasjoner og godt omdømme i egen organisasjon, blant kommunens innbyggere og i regionen.
Kompetanse/erfaring:
- Erfaring fra kommunal sektor er ønskelig, gjerne i kombinasjon med privat sektor
- Ledererfaring fra en større, gjerne kompleks organisasjon, helst fra kommunal sektor
- Relevant utdanning på høgskole- eller universitetsnivå
- En fordel med erfaring fra ledelse av endrings- og utviklingsprosesser
- God økonomiforståelse
- God samfunns- og rolleforståelse
- Strukturert og god til å organisere komplekse arbeidsprosesser
- Kjennskap til arbeid med tillitsvalgte
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
Lederstil/personlige egenskaper:
- Synlig, trygg og tydelig leder med gode relasjonelle egenskaper
- Åpen, engasjert, inspirerende, samlende og tillitsskapende
- Framoverlent, utviklingsorientert, nytenkende, god gjennomføringskraft
- Evne til å jobbe strategisk samtidig som den daglige driften ivaretas på en god måte
- Gode kommunikasjonsegenskaper
For nærmere informasjon om stillingen kontakt ordfører Anne Hagenborg, 990 36 540 eller våre rådgivere i Skagerak Consulting, May-Britt Nordli, 913 04 874 eller Tom R. Gogstad, 951 75 241.
Søknad med CV sendes snarest i vårt digitale søknadssystem innen søknadsfristens utløp.
Du kan fram til søknadsfristens utløp, ta kontakt med oss på konfidensiell basis og få informasjon om stillingen.
-------------------------------------------------------------------------
Vi ønsker mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsnedsettelse.
I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen. Om det innkommer klage på innvilget unntak fra offentlighet, vil Statsforvalteren kunne overprøve beslutningen slik at opplysninger om søkerne likevel kan bli offentliggjort. Dersom dette skulle skje, vil du bli varslet på forhånd.
For å unngå bedrageriforsøk, vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.
Skagerak Consulting AS er et unikt, tverrfaglig rådgivningsmiljø. Vi jobber med å utvikle mennesker og organisasjoner for å skape varige forbedringer og verdier i offentlige og private virksomheter. Vårt arbeid er basert på en kombinasjon av dokumentert metodikk, praktisk erfaring og en god porsjon sunn fornuft.
Les mer om Skagerak Consulting AS her: www.skc.no
Følg oss på LinkedIn hvis du ønsker å holde deg oppdatert på stillingene vi legger ut: Skagerak Consulting